Avagy az élet iskolája

Európa 1.

2017. december 31. - hátizsákosbandukolás

Első poszt (2016.07.23.)

Tegnap indultunk Budapestről és éjjel már le is értünk Šibenik-be Horvátországba. Mladen barátunkat látogatjuk épp és ő vele mozgunk, aki megmutatta a kis város történelmi hátterét és már fürödtünk is az Adriai-tengerben! :) Este megyünk egy helyi banda akusztikus-rock koncertjére, nagyon várjuk már :D Holnap stoppolunk tovább Bosznia irányába Konjic-hoz! :)
píszes :)

Második poszt (2016.07.25.)

Dobre Dan:)

tomi_es_fanni_sibenik.jpgFolytatva epigramma jellegű beszámolónkat az esti akusztikus-rock stílusú beharangozott koncertből végül egy reggae/blues-os előadás kerekedett oltári hangulattal!:) Az énekesről annyit, hogy nem "egészen" volt tiszta és kétszer el is esett a bő 2 óra alatt... :Dtomi_stopp_bosznia.jpg Másnap délután indultunk tovább Boszniába stoppal, hogy estig elérjük a Neretva folyót (Dzajica buk). Ahogy átléptünk a határt, egy elképesztően gyönyörű, hegyekkel tarkított paradicsomba csöppentünk, ahol az emberek nagyon közvetlenek és kedvesek, viszont nem túlzottan szabálykövetők. (Első stoppunk Boszniában: 2csaj+1sràc vett fel enyhén illuminált állapotban,haborus_kep_bosznia.jpg utakon bukó nélküli motorosok stb..) Az infrastruktúra ébredezőben (Szarajevóig egysávos, gödrös főút vezet, szemétlerakás mindenhol, szelektívről nem is hallottak stb.), a Jugoszláv háború emlékei (sok ház szitává lőve, félig készen és az aknamezős táblák sem túl biztatók), de a táj mindenért kárpótolt minket. :) Kulturális oldalról nézve döbbenetes volt élőben is konstatálni, hogy egy falun belül látunk egymás mellett minaretet, zsinagógát és egy katolikus templomot is. Este 11-re megérkeztünk 2 kedves/őrülten vezető hölgy segítségével, majd sátorállítás a folyó parton és szunya. Reggel becsekkoltunk a raftingra és délután már a zúgókon csúsztunk le, tündeszurdokokon keresztül. Mászó kollégáknak: sziklaoázis!!!! :) A szállás egy kis fából épült bagolyvár, háttérben muszlim muzsikával:) Rengeteg náció, megy a nemzetközi ismerkedés ezerrel:) Ma voltunk Tito hírhedt titkos atombunkerében, ami több mint 250 méter mélyen van a hegy szívében és több mint 26 évig építették/csiszolták mire teljesen kész lett a 'remekmű'... Monumentális és félelmetes is volt egyben!!! Holnap túra, majd tovább Szarajevóba és Visokoba piramis lesre ;)

Harmadik poszt (2016.08.01.)

Sziasztok! :)

vigyazz_robban.jpgPicit eltűnve és késve írnám tovább a beszámolónkat :) A raftingos helyszínen a Tito bunker másnapján a túránkra egy öreg bácsi kísért el a szamarával, aki 10 méterenként satufékezett és pár másodperc néma szünet után haladtunk föl a 8 km-es túránk végcéljáig a hegy tetejére (képek lesznek). A túra kis zergebaszta ösvényeken vezetett a hegy szívébe, a végén egy "vigyázz aknamező" feliratú táblával megkoronázva... A túra végén a bagolyvárból átstoppoltunk Visokoba, hogy megbizonyosodjunk a "bosnyák csodáról", amit 2005 környékén fedeztek fel. Visokoban nagy dzsembori, mindenki az utcán árulta a portékáját, így Fannival elhatároztuk, hogy érkezésünk után körbejárjuk a pici, viharvert falut. A tipikus boszniai jegyeket hamar felfedeztük (szétlőtt házak, brutális grafitik a falakon a háborúkról és a vallások együttes "harmóniája"). Másnap reggel összeismerkedtünk egy magyar házaspárral, akikbe a piramis lábánál futottunk és ászamaras_bacsi_bosznia.jpgtvittek a 2 km-re fekvő alagútrendszerbe, amit S. Osmanagić fedezett fel. Bevallom őszintén kicsit szkeptikusak voltunk/vagyunk, de a tárlatvezetés után sok bizonyítékkal szolgáltak a piramis létezését illetőleg (georadaros, szénizotópos kormeghatározás, "piramis" oldalának a dőlésszögének egyezése a többi piramiséval, rovásírás maradványai stb.), valamint a céljuk az, hogy a konglomerátumos üledékben talált számos kis járatból egyet összekössenek a "Nap" piramissal, mivel állításuk szerint ezek az alagutak voltak a víz és a levegő forrásai a piramisoknak (magas negatív ion tartalmú levegő, illetve kristálytiszta, pozitív energiával feltöltött, szerkezetváltozáson átesett víz). Rengeteg infó van ezzel kapcsolatban, de inkább haladjunk tovább. Az alagutas tárlatvezetés után feltúráztunk a 220m magas, impozáns "Nap piramisra" ami iszonyat durva - olykor UIAA 2-3-as nehézségű mászásnak felelt meg, aminek a tetején egy régi (római kori) erőd oldalfalára másztunk fel. Muszlim családdal pár közös kép és történelmi lecke után átstoppoltunk Szarajevóba, ahová szelek szárnyán közel 2 óra alatt sikerült átérnünk. Sőt, "csak" 20 perces túra volt a hátizsákokkal a hostelig a városon keresztül, mivel nagyon jó helyen raktak ki. A történelmi jelentőségű Franz Ferdinand hostelben szálltunk meg egy éjszakára (amit mindenkinek ajánlunk modernsége és olcsósága miatt, igazi hátizsákos áron) és este két vihar közepette városnézésen voltunk, helyi ételeket próbálva (burek, pite, stb.), valamint egy kis könyvesboltban sikerült szert tenni egy Edgar Allan Poe novella kötetre angolul. :) Gyönyörű kis ékszerdoboz belvárossal és csodálatos erőddel stopp_horvatba_3srac.jpga város tetején. Másnap reggel még feladtuk a nagyiknak a képeslapokat és nyomás Mostar és Horvátország. A stoppolásunk alatt végig a közelgő vihar elől menekültünk, de hála az égnek mindig az utolsó pillanatban felvettek minket és repítettek több 10km-en át :) Volt egy úriember, akitől szóló karabinert kaptunk ajándékba (régebben kapta ajándékba de sosem használta) valamint egy érdekes stoppunk is volt, egy háborús veteránnal, aki elvesztette mind a két lábát egy taposó aknának köszönhetően és ezt csak akkor konstatáltuk, amikor a történelemről beszélgettünk az út közben... Mostar előtt egy fiatal, kedélyes fiú trió vett fel, akik átvittek minket 1000rel Horvátországba, ami gyönyörű volt a naplemente miatt is :) Aznap éjjel végül bestoppoltunk Makarskába, ahol a strandtól pár km-re találtunk horvat_bivak.jpgegy tökéletes bivak (vadkemping) helyet a tengerpart felett 100m-rel olajfák árnyékában. Reggel gyors fürdés a tengerben, vásárlás és stoppoltunk is tovább Split-be ahol a trippünk egy hetes fordulóján sikerült másznunk a környező Markenzina nevű sziklamászó helyen. Nekem kicsit Misja Pec-re hasonlított a hely stílusa, brutál nehézségű és diverz fogású utakkal. Rengeteg csipis cseppkő, illetve oldott lyukak is... Fanni több mint 2 hónapja én lassan 1 hónapja nem másztam, így jó volt kicsit mozogni 7a- nehézségig :) Másnapi célunk Hvar szigete volt, ahol a mi kedves házaspárunk (Lizi&Viktor) töltötte/tölti a nyaralását. Ide este 8-ra értünk egy óriási komppal :) Kedvesek voltak, már a Stari Grad nevű kikötőben vártak és kis utakon száguldottunk át az apartmanjukba, ahol sikerült szerezni egy grillsütőt, így hús és kukorica/cukkini sütés volt, fröccsözéssel és welcome pálinkával karöltve :) Csodálatos az itt lét, másnap lementünk DWS-ni (deep water solo, azaz víz fölötti tomi_harang_horvat.jpgsziklamászás kötél és minden biztosítás nélkül) a partra, valamint sikerült kötéllel is mászni az árnyékban. :) Iszonyat meleg és magas páratartalom... :D A mai napon feltúráztunk - szerintünk - Hvar legmagasabb pontjára, = egy kicseszett nagy barlang, aminek a szájában egy ókori templom áll, kis haranggal, és csodálatos panorámával a tengerre nézve... :) Az úton elmajszoltunk pár fügét, valamint szedtünk lime-ot is. Jelenleg itt tartunk, most szieszta és pár óra múlva megyünk csapatni a partra, majd holnap indulunk tovább Fannival Szlovénia irányába :)
Reméljük otthon minden és mindenki rendben van, hamarosan jelentkezünk! :)

pp.

Negyedik poszt (2016.08.04.)

Hahó!:)

Végül Hvar-ról Trebinje (Bosznia) fele jöttünk dubrovniki vadkempingünk után, ahová az egyik kedves stoppos párunk invitált meg. Érkezésünkkor megmutatták 'kis' desztilláló üzemüket (mindenféle gyógynövényből illóolajat készítenek gyógyászati/kozmetikai stb. célból) és a várost is, ami egy iszonyat hangulatos kis ékszerdoboz a javából!!! Ezután kimentünk a régi folyóparti családi házba, ahol Giorgo született 65 éve. Giorgo felesége (Nada) pikk-pakk összedobott a háztájéki zöldség/gyümölcsökből vacsit és ment a helyi pálinka kóstolgatása egyből:) Vacsi után ott aludhattunk a régi házban teljesen egyedül. Ma bejöttünk kicsit körbenézni az óvárosba, épp egy platán-negyedben sörözünk. Holnap irány Montenegro, reméljük a hőség enyhülni fog...